måndag 14 maj 2007

Underbara antikviteter!

Jag minns för några år sedan att jag ville ha ett lite annorlunda skåp. Jag letade på blocket men tyvärr utan framgång.
Dag efter dag kollade jag om det hade dykt upp något. Allt slutade med att jag inhandlade ett skåp på ikea. Inte världens mest charmiga men ändå helt ok.
Nu har jag inte längre kvar det, mitt gröna skåp har istället tagit den platsen.
Att kolla på antikaffärer föll min tanke aldrig in på den tiden. Jag trodde mest att de bara hade svindyra möbler och inget som passade mig.

För ett tag sedan sprang jag på svenska antiknätets sida. Tänkte genast att det inte var för mig men tyckte samtidigt att jag kunde ge det en chans när jag ändå var där.
Efter att ha kollat igenom några butiker och mött mina fördomar, alltså både dyra och överpråliga möbler, hittade jag till en butik som inte var som de tidigare, Mormorsgrufwans antik.
Visst, alla möbler där var väl inte direkt min stil men det fanns mycket fint och det var där jag hittade mitt drömskåp. Underbara människor som har antikhandeln också, helt klart värt ett besök. Det ligger en bit utanför Linköping.
Inte är det någon billig affär jag hittade till, men jag har samtidigt sprungit på mycket värre än så.
En antikhandlare jag pratade med sa till mig att man får inte ett skåp som är hundra år eller äldre för mindre än 40 000 kr. Tydligen inte hos honom i alla fall.
Det är det som gör det lite roligt att jag har lyckats hitta tre skåp för sammanlagt 23 300 kr. Och det fjärde fick jag ju gratis!

Ett av dessa skåp, vitrinskåpet i matsalen köpte jag faktiskt på blocket, det går att göra sina fynd om man har ögonen öppna. Så självklart ska man fortsätta leta efter sina fynd där. Det blir ju oftast billigare än att köpa från butik.

Mitt vita hörnskåp köpte jag på slottstallets möbler, så den butiken tipsar jag varmt om. Bor man i skåne eller har vägarna förbi är det nästan ett måste att besöka den. Det ska i alla fall jag göra. (Har ju bara besökt den på nätet än så länge)

Andra butiker som har fantastiska möbler med patina är bland annat Linneas Hage i Norge (Kanske stannar förbi där när jag hälsar på lite släktingar) och Det gamle baghus i Danmark. Verkar vara en fantastisk liten butik.

Länkar till dessa fantastiska butiker finner ni till höger... Enjoy! Och lycka till med eran egen jakt på charmiga möbler. Det finns mycket att se. Så mycket mer än vad jag förr trodde.

4 kommentarer:

johanna sa...

Hej..
första gången jag är här...gud sååå mysigt o vilka skåp.jättefint
hit kommer jag tillbaka,jag älskar ditt gröna skåp.....

Ankan sa...

Hej! Vilken vacker blogg! Här e en till som älskar gamla vackra möbler. Men jag håller med om att de är dyra nuförtiden. Tittar gärna in igen./Ankan

♥ Pia... sa...

Hej...vilken trevlig bekantskap du verkar vara...vilka skåp..det är ett och annat som jag skulle vilja ha av dom...Visst är det lyckhändelse att få tag på så fina gamla skåp?...ha det så bra och visa mera gamla skåp...PIA

Anonym sa...

Oj, va många skåp du har köpt! Det gröna var ju jättefint!..jag älskar oxå gamla möbler! :)