torsdag 17 maj 2007

17 maj!


Idag firar vi Norges nationaldag. Jag är faktiskt en halvnorsk jente. Så jag har fördelen att fira två nationaldagar, vilket är väldigt roligt.
Här regnar det något väldigt så jag hoppas att hela vackra Norge har uppehåll och soligt väder.
Mitt sätt att fira blev med en rabarpaj redan igårkväll. Det bästa är att det finns kvar så det räcker till ikväll också.
Tänkte dela med mig av receptet nu när rabarberna har blivit så fina ute i trädgården.

Hoppas ni får en toppen 17 maj alla!!

Rabarberpaj

500 g rabarber
1/2 msk potatismjöl
1 tsk malen kanel
4 msk strösocker
(fast jag brukar minst fördubbla mängden socker, inte så gott när det blir för surt)

Deg:
1 1/2 dl havregryn
1 1/2 dl vetemjöl
1/2 dl strösocker
125 g kallt smör

Sätt ugnen på 225°. Skär rabarbern i skivor.
Blanda rabarber, potatismjöl, kanel och socker i en ugnssäker form.
Blanda havregryn, vetemjöl och socker i en bunke.
Lägg i smöret, skuret i bitar och arbeta ihop till en smulig deg.
Fördela degen över rabarbern.
Grädda i mitten av ugnen ca 20 min.
Servera med lättvispad vaniljsås


Enjoy!

2 kommentarer:

FO - 2 sa...

Nam! Tipper at det smakte, ja! (:

Vel overstått 17 mai.
Håper at du hadde en fin dag.

Heldig du som får med deg to lands begiveheter. (: Gode naboer attpåtil. (:

Ønsker deg en god kveld og god helg.

Anonym sa...

Gratulerer med din 17. mai på etterskudd! :)