torsdag 10 maj 2007

Passioner


Alla har vi väl något som vi är extra förtjusta i. Något som vi inte kan få nog av.
Anna som skriver i bloggen "For the love of country" verkar helt klart ha en förkärlek till gräddkannor, verkar ha hur många som helst. Anne, en kompis till mig är otroligt faschinerad av gamla nycklar. På ett besök i Nora lyckades jag fynda en nyckel till henne för hela 1 krona. Vilket litet pris att betala för att en person ska bli så glad. Tydligen så kan nycklar kosta desto mer än så. Verkar vara en hel vetenskap det där.
Jag undrar ju förståss var nyckeln kan ha suttit nånstnas, Kan det vara i ett hus eller i ett skåp - för att komma till min passion. Här kan jag inte få nog av skåp, är helt galen i dom. Även fast jag inte vill byta ut dom jag har, så kan jag inte låta bli att kolla efter nya (gamla). Det är någon sorts dragningskraft till dom, kan inte hålla mig borta.
Prislappen på skåp är ju tyvärr lite större än för nycklar och gräddkannor, men visst kan man göra fynd om man har lite tur. Det bästa fynd jag gjort på skåpfronten är förutom mitt "verktygsskåp" som var gratis, mitt vita hörnskåp från 1800-talet. Betalade endast 3300 kr.
Någon gång snart hoppas jag kunna ta mig ner till vårat kära grannland Danmark för att fynda lite av varje. Där finns ju jättemånga fina butiker med inte alltför höga priser. Det gäller bara att ta med sig en tjock plånbok och en stor kärra. Vem vet, jag kanske springer på en och annan nyckel också.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej...nycklar och skåp...ser ett samband där...:-D Jag kanske oxå borde skaffa skåp till mina nycklar, dock inte alla, skulle bli lite väl dyrt :-) Men du som gillar o kolla runt på olika gamla möbler, hojta ill om du ser nått sött som skulle passa mitt "röriga" hem :-)
Tack för prat/fikastunden idag! Synd att våra hundar inte kommer lika bra överrens som vi...
Kram Anne "nyckelsamlaren" :-)