tisdag 22 maj 2007

Stökfällor

Ni som har sett serien Vänner kanske kommer ihåg ett avsnitt där den alltför organiserade och pedantiska Monica får sitt hemliga rum upptäckt. En garderob fullt av kaos och oreda.
Min fundering är om alla hem har ett område som inte är lika perfekt som det kan se ut från utsidan.
Förr städade vi inte alltför ofta, utan det blev mest om vi fick besök. Alla trodde nog att vi bodde jättefint, istället var det raka motsatsen.
Jag har aldrig gillat att städa och kommer nog aldrig att börja tycka om det heller. Jag är en slarvmaja av naturen.
Men visst mår man mycket bättre när det är städat och fint, så visst är det värt det. Nuförtiden är vi mycket bättre på att städa, avskyr det fortfarande men gör det i alla fall.
Det finns ett par knep för oss slarvmajor så att vi inte ska hamna i stökfällan igen.
Ha inte för mycket saker framme så att dammningen känns oövervinnlig och undanplockningen omöjlig.
Det viktigaste ändå för mig har blivit att man inte ska skjuta upp något till senare, tänka att jag tar disken sen eller imorgon om jag inte hinner idag. Jag dammsuger imorgon, för så skitigt är det väl inte. Och sen dagen efter fick man annat att göra så man inte hann med dammsugningen. Och vips så är det jättestökigt.
Så direkt jag ser något som behöver göras försöker jag ta tag i det så snabbt som möjligt.
På det sättet känns det faktiskt som att man aldrig städar men att det är rent hela tiden.
Men visst har jag fortfarande ett par stökfällor kvar. Försvinnskåpet till exempel. Det är ett köksskåp med alla möjliga papper och annat i. Allt ifrån pizzamenyer till pass och penslar. Anledningen till att vi kallar det försvinnskåpet hänger nog med sedan flera år tillbaka när vi bodde i lägenhet. Då hade vi ett dubbelskåp fullt med verkligen allt. Och var någonting borta så visste vi ju egentligen var det var, i försvinnskåpet där saker aldrig kommer tillrätta igen.
Skulle jag jämföra vårat försvinnskåp nu och då, är det en enorm skillnad, men namnet hänger med och kommer nog alltid att göra det även om det egentligen inte är så stökigt längre.
Slarvmajan och försvinnskåpet kommer alltid att stanna även om vi förändras till det bättre varje dag.

11 kommentarer:

Stina sa...

Hihi...bra skrivet! Kram Stina

Poppins sa...

Här är en slarvmaja till. Har också ett "försvinnskåp" (vilket bra namn). För att inte tala om mitt linneskåp, jag drömmer om ett vackert linneskåp där allt ligger manglat och struket, man bara går in och tar ut vad man vill ha... Suck, stämmer inte med min verklighet.
Min svägerska har sin handväska som hela familjen kallar för "svarta hålet"...

Dubbelörn sa...

Försvinnskåp verkar vi ha en massa av här i huset ;) Trodde allt skulle bli så mycket bättre när vi flyttade hit till vår gård. Men icke... ännu värre! Finns fler ställen att lägga pryttlar på... Hela stora huset, magasin, loge, snickarbod, drängstuga... name it... Och ingen vet var grejerna finns *gapskrattar*

Kram

Tingeltangel sa...

Försvinnskåp - det var ju ett helt underbart namn. Tycker annars det är rätt bra att ha ett ställe där man samlar allt istället för att det ligger och skräpar över hela huset. Jag är rätt pedantisk men har intalat mig att man har rätt att ha ett ställe där man kan lämpa av saker. Hos oss blir det tyvärr på skrivbordet i arbetsrummet som allt tenderar att hamna. Och det är ju inte så kul när man skall sitta där. Skall göra som du och skaffa mig ett skåp med dörrar istället.

MODERN COUNTRY sa...

Hihi, jammen vettu, jeg tror alle vil gi inntrykk av at de har det så flott og ryddig hjemme hos seg selv. Det er klart man rydder og vasker før man får besøk, men vil jo gi det beste inntrykk. Det kan godt være det at det er samboeren sin tur til å gjøre noe, men det er visstnok jeg som får skarpe øyne rettet mot seg, hvis du skjønner..Men man må jo leve også, alt kan jo ikke se ut som et Stylet Interiørbilde hver dag heller!! Jeg har et rom i huset som er et eneste rot, og da mener jeg skikkelig rot. Der står det pappesker på pappesker og det var ikke mer enn senest i går jeg stod og rev meg i håret over hvor forferdelig det så ut. Men det er under 1 år til vi flytter og samboeren sier at jeg ikke får lage flere hull i veggen til skaper, for da blir verdien på huset mindre. ER HAN GAL ?!?!
Så der står jeg da, og kan ikke gjøre noe fra eller til. Jeg kan jo ikke borre hull i murveggen selv heller, det er jeg redd forholdet ikke tåler, fniss..
Så har jeg faste dager da jeg gjør rent på, hver Fredag. Ellers blir det ikke gjordt. Så får jeg style og gjøre det ekstra rent hvis jeg skal vise noen bilder i bloggen eller venter besøk..sånn er det..
Joda, her har du en liten slarvmaja till, sukk..

Lily of the valley sa...

Vilket bra namn"försvinnskåp" och kul skrivet.
Mitt är klädkammaren-
och va skönt att man inte är själv om detta..... ;D
Kram
Lily

Hem och Lycka sa...

Hihi, vi har nog alla nån låda eller nåt skåp, i värsta fall rum ;-) som vi kan likna vid Monicas! :-D

Drömskåpets Hanna sa...

Hej alla!
Kul att se att jag inte är den enda slarvmajan där ute... ;)
Och tack för alla kommentarer, verkligen roligt att läsa era egna små berättelser.
kram till er alla!! :)

Anonym sa...

Hahaha...det låter precis som mig!..jag är expert på att lägga undan saker i garderober och där det finns plats och man kan stänga dörren. När jag väl städar så ser det ju bra ut men så hittar jag nåt som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med..då petar jag in det i garderoben så får jag lugn och ro en stund..*ler*

På min gatan i stan sa...

Tack!!! :-)

Så sant så sant!!! Har också ett sånt skåp. Där allt åker in. Bara å rensa lite emellanåt. Man sparar ju alltid en massa onödiga saker.

Ha en fin dag!

Kram Martina.

Lotten sa...

Hi, hi... det är ju mig du beskriver! Vi har ett liknande skåp i köket som vi rätt och slätt kallar för "skåpet" - där hamnar allt mellan himmel och jord: mediciner, godis, plåster, viktiga papper, verktyg, frön, trasiga leksaker, batterier mm.

Jag måste ha en bestämd städdag i veckan, annars glöms det av och vips anfaller dammråttor stora som flodhästar ;-)