måndag 21 maj 2007

Kära pelargon


Om en blomma vore min bästa vän så skulle det vara pelargonen. Den är vacker, stolt, vet vad den vill och kan verkligen reta gallfeber på mig.
Som vilken vänskap som helst så kräver denna ändå ganska så självständiga blomma, mycket kärlek, näring och uppmärksamhet. Låter vi en pelargon vara alltför lång tid kommer den att vissna och dö.
Förra sommaren skulle vi vattna svärmors växter medan de var bortresta. Jag har då aldrig sett så mycket pelargoner på en gång som då.
Den dagen kan jag ärligt säga att jag inte var speciellt förtjust i dessa växter. Detta eviga plockande på dom gjorde mig galen. Pelargon efter pelargon efter pelargon... Till slut visste jag inte vad jag gjorde. Jag tror nog att jag lyckades stirra mig blind på vad som skulle plockas bort och inte. Allting blev bara en enda stor smet. Efter att helt tappat tålamodet tog min käre man över arbetet. Vem vet var det skulle slutat annars.
Trots detta älskar jag fortfarande pelargoner och vill ha dom i mitt hem.
Men det jag har lärt mig är att hur mycket jag än älskar dom så kan jag inte ha för många, jag skulle bli ett nervvrak...
Så när det gäller pelargoner och vänskap så tror jag att lagom är bäst. Man vill ju hinna med och ge varje individ det de behöver.

14 kommentarer:

Dubbelörn sa...

Vilken härlig blogg du har! Jag gillade inte heller pelargoner tidigare men ändrade helt uppfattning för ett par år sedan.

Kommer att fortsätta kika in hos dig...

Spets och snor sa...

Vilken idé! Allt som låg på golvet skulle försvinna bara så där... Gubben med? nej nu var jag lite elak...

Stina sa...

Pelargoner älskar jag. Kram

Ankan sa...

Älskar också pelargoner. De är trots allt ganska lättskötta och man behöver inte vattna så ofta. Vad kul och fint med det handmålade kaklet. Jag har också målat kakel (blått)som ska sitta i duschhörnan!

Lily of the valley sa...

Jag gillar också pelargoner även om de inte är mina allra bästa vänner. :D
Kram
Lily

Husbilsresan sa...

Lagom är bäst...som det heter.Jag gillar också pelargoner...i lagom antal....det är sommarblommorför mej=)
Ha en skön kväll!Kram!

Jordgubbar med mjölk sa...

Vilken trevlig blogg, dig har jag helt missat! Visst är pelargoner underbara! Kan aldrig få nog av dem och dessutom är de så lättskötta, en perfekt blomma för mig ;-) Ha en trevlig kväll!

Lotta sa...

Håller med dig, pelargoner är underbara!

Tack för snälla ord inne på min blogg, jag blir så himla glad!

Kram Lotta

Drömskåpets Hanna sa...

dubbelörnen: Tack så hemskt mycket! har också börjat gilla pelargoner mer och mer det senaste..

spets och snor: Ja, just det, dig har jag ju redan svarat på din blogg... ;)

hemma på landet: visst är de så vackra!

elinsstuga: ja, det är skönt att inte behöva vattna för ofta. tycker om när alla växter hemma vill ha vatten samtidigt.
Kul att du gillade mitt kakel, skulle gärna se hur ditt blev.

lily of the valley: nej, det vore ju roligt om ens pelargon var ens bästa vän... :)

solkatter & dammråttor: Ja, pelargoner är verkligen somriga.

jordgubbar med mjölk: Tänk att du har missat mig. Skönt att du har hittat mig nu i alla fall. ;)
Du är så välkommen hit!

lotta: Du har en så fin blogg så klart jag lämnar kommentarer åt dig.

Lavendel & Romantik sa...

Jag gillat oxå pelargoner helst Mårbacka.....Kram/Majsan

Anonym sa...

Härligt med pelargoner.

Vilket snyggt grönt stort skåp du har här på sidan om.

Kram Kram
Carina

Drömskåpets Hanna sa...

majsan45: Mårbacka är också min favorit. Rosenpelargon har jag också ett par stycken, men får tyvärr ingen fart på dem än.

underbara små ting: Tack så mycket! Jag är oerhört förälskad i mitt gröna skåp!!!

Anonym sa...

Va duktig du är på att skriva!...Jag älskar pelargoner och skulle vilja ha hur många som helst...trist bara att de skräpar.. :)

Lantliga drömmar sa...

Jaa, nu ser jag att du skrivit om pelargoner, det hade jag inte sett innan! De är verkligen fina! :-)

Ha en bra dag!

/Heidi