onsdag 16 maj 2007

Tänk innan...

Var ärlig mot dig själv när du inreder och ha inte för bråttom.
Inte alltid så lätt när man är otålig och vill ha sitt hem färdigt på en gång förståss men någonting jag har fått lära mig under åren har verkligen varit det här.
När du flyttar in i ett hus så kan det ta sin tid innan du har förstått vad huset och du vill ha. Man tror sig ofta veta vad det är man vill ha, det finns så himla mycket saker som lockar och säger "köp mig".
Jag vet att det är svårt att blunda i dessa ögonblick och tänka efter en stund. Men jag tror samtidigt att det är viktigt med en aning eftertanke innan man väljer en möbel till sitt hem som helst ska kunna vara där ett bra tag framöver.
Vissa saker har man ju inte tid till att ge en massa tankar. En antik möbel på en auktion till exempel eller vad som helst gammalt som kanske bara finns i ett exemplar eller som är väldigt svårt att få tag på. I dessa fall får man nog lov att slå till på en gång om man verkligen verkligen vill ha det.
Skulle det mot all förmodan vara fel för ditt hem så kan du ju faktiskt sälja vidare det igen för åtminstone samma pris. Så fungerar det ju med äldre saker.
Står du däremot i ett möbelvaruhus och tvekar över vilken soffa du ska ha eller om du vill ha ek eller björk på bokhyllan bör du nog vänta lite.
Alltför ofta har jag begått detta misstag. Tänker att nu ska vi köpa en ny bokhylla och samma vecka åker iväg till ett möbelvaruhus. Eftersom jag alltid hade bråttom förr och ville ha allt perfekt på en gång så valde jag det som såg bäst ut just då. Tyvärr visade det sig ganska så snart att jag inte vill ha kvar möbeln i fråga längre. Nackdelen med detta är förutom att man måste jaga på nya möbler igen också har förlorat en hel del pengar på sin impulsivitet. Direkt man tog möbeln genom kassan halverades ju i stort sett värdet.
Därför tycker jag att man verkligen ska vara säker på att man vill ha en viss sak innan man går igenom kassan.
Ta din tid och tänk igenom saker, gärna på hemmaplan där du inte ser möbeln eller saken du vill ha.
Har du hittat det på ett stort varuhus eller i en butik som mass- och nyproducerar varor har du ju faktiskt råd att avvakta. Saken lär inte försvinna på ett bra tag.
Så ta god tid på dig. Ditt hus väntar så gärna på att rätt saker ska få flytta in, det är ingen brådska. Huset har ju redan glädjen och förmånen över att ha dig boendes där. Och visst vill det nog att alla ska komma överens, både familjen och möbler.

6 kommentarer:

Stina sa...

Bra skrivet!
Kramis till Dig! Stina

Poppins sa...

Så sant som det är sagt. Men ibland får man tillåta sig att göra "felköp" eftersom man lär sig i alla fall något av den erfarenheten.
Kram

Drömskåpets Hanna sa...

Kul att ni orkade läsa igenom all text, det var inte illa. :)

hemma på landet: Tack så mycket! Vad snällt! Kramkram!

poppins: visst får man göra felköp och det kan man nog alltid råka göra. Jag har gjort det massvis med gånger tidigare och nu har jag äntligen lärt mig nånting av det. Så visst, något bra förde det väl med sig. Kram!

Tingeltangel sa...

Snurrade runt och hittade just din blogg. Den är jättefin och det är verkligen tänkvärt det du skriver. Nu har jag ännu en blogg som jag måste återvända till. Och alla dessa länkar till underbara butiker - det är ju fullständigt livsfarligt!

Stina sa...

Kramar till dig/ Stina

Drömskåpets Hanna sa...

tingeltangel: Vad kul att du tycker om min blogg, du är såå välkommen tillbaka.